Townsville - Reisverslag uit Townsville, Australië van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu Townsville - Reisverslag uit Townsville, Australië van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu

Townsville

Door: CorenMarijke

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marijke

25 Oktober 2011 | Australië, Townsville

Hallo,zijn we weer...
Ditmaal uit de mall van Townsville. We zijn hier eergister aangekomen nadat we met Hannie en Noud enkele dagen naar het noorden zijn geweest. Naar het Daintree National Park.
Het was erg leuk om hen in Cairns te ontmoeten. Toch heel anders dan koffiedrinken in Uden inderdaad, Moniek! Toen zij aankwamen regende het nog altijd veel en het was lekker dat wij net de auto hadden opgehaald en dat we zo naar het centrum konden om daar naar een café te gaan. We hadden 's middags de auto ook al gebruikt om een tentje en wat kampeerspullen te kopen,die winkels lagen nogal ver uit het centrum.
Zoals ik al zei, het was erg gezellig, maar Hannie had nogal last van haar benen, dus na wat verhalen uitgewisseld te hebben - zij over Alice Springs,wij over Darwin - zijn we teruggegaan naar onze verblijfplaatsen.
De dag erop zijn zij eerst de camper wezen halen en wij zijn daar ook heen gereden en toen reden we noordwaarts. Op naar Daintree! Eerst nog boodschappen inslaan in het grote shoppingcentre onderweg,de naam ben ik vergeten.Het was een prachtige weg naar Daintree, bijna geheel langs de zee en door prachtige natuur. Af en toe zijn we even gestopt om van het uitzicht te genieten. Vlakbij Daintree,bij de afslag naar de ferry naar Cape Tribulation en de ingang van het Daintree National Park hebben we gepicknickt, al was het uiteindelijk in de camper van Hannie en Noud, omdat het juist toen alles klaarstond, begon te regenen.
Daarna met de ferry over, en de Daintree in. Wat een paradijselijke natuur daar. Wat een kleuren en wildernis. We mochten maar langzaam rijden omdat er regelmatig casuaries oversteken en die grote loopvogels zijn al een bedreigde diersoort. Die willen we dus niet onder onze wielen.Na zo'n 35 km kwamen we bij Cape Tribulation, waar we niet verder mochten omdat we geen 4WD reden. De rest van de weg is dirtroad-zandweg...
Er was daar een camping,PK geheten en daar hebben we elk een kampeerplek naast elkaar genomen.Gezellig samen de tent opgezet, het ging allemaal zeer vlot.Toen een wandelingetje naar zee..heel mooi,door het regenwoud met al zijn verschillende bomen en met een houten pad over de kreek,vol mangroves. Kokosnoten op het strand en in de boom,mooie stenen,schelpen en koraal op het strand. Jammer dat je er niet kan zwemmen, er is box jellyfish,een levensgevaarlijke kwal met meters lange tentakels, en als die je steekt,is het vaak dodelijk. Alleen azijn kan je redden, als je teminste een hoop daarvan binnen enkele minuten over je lichaam krijgt gegoten.Er lag daar zelfs een fles klaar.. Verder zwemmen er haaien en krokodillen,dus we bleven maar aan de kant.
Toen werd het tijd voor ons avondeten, op de camping was een kampkeuken en hoewel er niet veel zaaks aan gereedschap was - gelukkig hadden we dat zelf - was ons dineetje zo geregeld.Na het afwassen weer regen, zodat we maar in het buitencafé gingen zitten. Uitzicht op het zwembad, en er was juist een enorme vlindermot aan komen vliegen,zo'n 15 cm groot, dus die moest op de foto.
Hoewel het ook snachts nog behoorlijk regende hebben we daarna heerlijk geslapen.
De dag erop,zaterdag,hebben we opgebroken en zijn we naar een track gereden waar we een mooie wandeling hebben gemaakt: de Marrja Botanical Walk. We zagen er een prachtige wurg-vijg, allerlei soorten bomen en planten. Het pad liep langs de rivier,dus het water was brak/half zout, en er zaten mooie gekleurde vissen. We zagen krabben,modderkruipers, en een miner-bird die een slang had gevangen en die aan het oppeuzelen was. Weer liep het pad naar zee,erg,erg mooi.
Toen door naar de Daintree Discovery Centre.Een groot information centre over de Wet Tropics. We dronken eerst koffie en gingen toen de vele paadjes in en op. Er was een hoge uitzichttoren,zodat je over de begroeiing kon kijken. We hoorden vele vogels maar zagen er weinig;de verkeerde tijd - vogels laten zich hier meestal vroeg en laat zien - niet midden op de dag. Er was ook een infocentre en er waren slangen en hagedissen.Toch viel het ons een beetje tegen, onze eigen wandeling had ons meer laten zien,en die kostte geen 25 dollar per persoon. Alla..
Terug naar de ferry,en toen naar het plaatsje Daintree...een echt klein plaatsje wel. We hebben er weer gepicknickt, het weer was geweldig.
Toen de trip terug naar Cairns. Noud en Hannie gingen daarheen terug, wij wilden verder zuidwaarts.
Na een slappe koffie in hetzelfde shoppingcentre op de heenreis, Smithfields, om afscheid te nemen, reden wij onze eigen weg naar Mission Beach, zo'n 150 km zuidwaarts. Daar vonden we een beetje een slordig hostel, het regende weer, dus we wilden niet kamperen, en we moesten een en ander opladen ook. Het is een allerliefst dorpje, prachtig gelegen aan zee, maar afgelopen februari raasde hier de tropische cycloon Yasi vol over. Heel veel huizen werden nog gerepareerd,en zoveel bomen zijn afgeknapt of omgegaan. Wat een ravage! Het duurt jaren voor alle rotzooi is opgeruimd. We hebben een tijdje met Minke - een voormalige Nederlandse uit Haarlem - en haar man Greg staan praten daarover. Zij waren 1000 km zuidelijker gevlucht, omdat ze hun 4 kleine kinderen deze ervaring wilden besparen. Hun huis stond nog toen ze na een week terugkwamen, maar de ravage...onbeschrijfelijk..vertelde ze.
Minke had een joey in een warme zak bij zich, een klein 5mnd oud wallibietje. De moeder was doodgereden op de weg en zij brengt het nu groot. Heel lief,we konden het aaien.Later wordt hij gewoon weer vrij gelaten.
De volgende dag zijn we doorgereden naar Townsville. Het weer is helemaal opgeknapt nu dus we zitten weer op de camping. Vlak aan zee,aan de Cower Bay. Zwemmen in zee is er nog steeds niet bij,maar er zijn diverze zwembaden aan The Strand-de boulevard hier. Bovendien hebben we er een op de camping. Vanmorgen een wasje gedraaid; dat was binnen een uur ook weer drooggewaaid. Lekker, alles weer schoon. Daarna zijn we bij de haven wezen kijken, en de ferry naar Magnetic Island, waar wij op uitkijken hier. Behoorlijk prijzig, en wij willen liever het echte reef zien, en er snorkelen. Dus dit doen we waarschijnlijk niet.
Nou, weer bijgepraat. Foto's gaat weer niet lukken denk ik. Je mag hier geen stickies in de computer stoppen...jammer...
Allemaal veel groetjes,en tot een volgende keer!

• 25 Oktober 2011 - 07:29

Truus Vonk:

Hallo Marijke en Cor.
    Weer zo'n mooi verhaal van jullie.
    geweldig wat je daar allemaal beleefd.Compleet een andere wereld.Jammer dat de foto's niet lukken ,maar die krijg ik vast nog wel eens te zien.
    Hier valt weinig te vertellen,in Uden gebeurd niet zo veel.Alleen dat de herfst goed is begonnen,en het koud is en alles onder de bladeren ligt.
    Zelf heb ik een reis geboekt naar Thailand ,gar er in Maart heen. Mijn zoon gaat er in December wonen. Het huis is in eind Jan.2012 klaar .Ben reuze benieuwd.
    Cor en Marijke nog heel veel vakantie genot en ik wacht weer op nieuwe
    vehalen.
    Liefs Truus

• 25 Oktober 2011 - 08:36

Monique:

Prachtig ,we hebben een mooi beeld van dit geweldige land.
    Leuk jullie fotos samen.Jammer dat Hannie weer zon last heeft van haar benen, ik hoop voor hannie dat het beter zal gaan de rest van deze mooie vakantie.Ik geniet inieder geval ontzettend van de verhalen.
    Hier in Uden mogen we niet lagen over het weer want het zonnetje laat zich toch regelmatig zien.
    Robin is tweede geworden in Bonn,dus goed bezig en aankomende zondag gaan we weer naar Lommel.
    Ik hoop gauw weer iets te horen van jullie.

Heel veel liefs Monique.

• 25 Oktober 2011 - 11:49

Marian:

heerlijk om jullie verhaal te lezen.
    ben toevallig "De Doornvogels" aan het lezen, speelt in dat deel van Australie waar jullie nu zijn.als jullie nog in het Sea-aquarium komen: noem Marie Berns.
    benieuwd naar wat dat oplevert :)
    mijn been geneest goed, eigenlijk uitstekend.
    en vandaag was er eindelijk een mail (tje) van mijn doktertje. hij heet Petros...:)) Heel veel plezier gewenst, liefs,
    Marian

• 25 Oktober 2011 - 18:30

Cathalijne:

Het blijft leuk weer een nieuw reisverhaal tegen te komen! Op de foto's staan jullie als volleerde wereldreizigers...alsof je nooit wat anders doet!
    Wij gaan morgenvroeg richting het duitse Toscane (de 'Weinberge' van de Pfalz). De kinderen hebben er al helemaal zin in en zelf de essentiels al ingepakt: een stoffen zakdoekje, een glitterstuiterbal en een dagboekje in een koffertje (Kaya) en een koffer propvol bakugans (Lukas)!
    En dan kijken of de buik van Tobi's zus nog steeds dik en rond is ;0), maar daar gaan we wel vanuit.
    Heel veel groetjes van een vandaag zonnig maar koud BBH.

• 25 Oktober 2011 - 20:56

Maria:

jullie verhaal kwam precies op tijd. Bij de koffie met peperkoek een smeuïg verhaal over jullie belevenissen voorgelezen. Geniet lekker verder op jullie avontuur.
    Groetjes van de koffiegroep

• 27 Oktober 2011 - 16:49

Francis:

wat leuk dat ik jullie zo kan volgen.....mooie foto's ook...veel liefs uit Uje