Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu

Darwin

Door: CorenMarijke

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marijke

16 Oktober 2011 | Australië, Darwin

Eindelijk! Na een lange reis zijn we dan toch eindelijk in Darwin be- en geland! Vanaf Schiphol op woensdag 5 okt,om 14.00 met Cathay Pacific; een lange - 12 uur - zit naar Hong Kong. Daar kwamen we een beetje gaar aan om, plaatselijke tijd 7.05. En de vlucht richting Australie ging pas om 14.55. Dus zijn we Hong Kong ingegaan. Met een daypass met de metro,dat duurde maar zo’n 45 min en dan stond je midden in de stad. Beetje rondgelopen,met de Ferry naar de overkant,vanwaar je een mooi uitzicht op de stad had. Daar ook gelunched en toen weer terug met de metro. Toch leuk, maar het was er wel warm en mistig. Maar de beweging had ons goed gedaan. En voort ging het weer, nu naar Perth, want er wordt niet rechtstreeks op Darwin gevlogen.
Perth..inmiddels was het 23.00. En Australië binnenkomen is een langdurig verhaal. Kaarten invullen,ze willen echt alles van je weten…paspoortcontrole,lange rijen en dan de douane. Ook daar lange rijen en de meeste koffers werden opengemaakt ook. Gelukkig lieten ze ons er zomaar in,maar toen we eindelijk buiten stonden was het al bijna 00.30 en 7okt!
Onze transfer-Perth Connect kwam even later aangereden en we werden naar ons hotel-Sullivan-in Perth gebracht. Nog een ritje van zo’n half uur en zo kwam het dat we ons bed maar kort zagen,want eerst een douche was toch ook wel heerlijk.

Om 6.30 stonden we weer buiten, Perth Connect bracht ons weer naar het vliegveld,Perth Domestic. Eindelijk naar Darwin! Daar kwamen we om 13.30 aan.
We namen een taxi om ons naar Apollo,het verhuurstation van onze camper, dat een km of 8 buiten Darwin aan de Stuart Highway lag, te brengen,en deze Aziatische chauffeur wist er geen bal van waar dat was,al zei hij van wel. Hij dacht dat het 10 dollar zou gaan kosten maar dat werden er mooi 25,met al die omwegen..afijn.
Bij Apollo ging alles gesmeerd. Het was er lekker koel binnen en na de papieren getekend te hebben kregen we een instruktie-video te zien. Toen de camper zelf en alles werd uitgelegd. We huurden nog een fan erbij omdat het zo warm was en we kregen een box vol levensmiddelen mee die een ander had laten staan; dat was handig. Toen gingen we rijden;alles zat verkeerd om voor ons,versnellingen en richtingaanwijzers,alles. En dan nog links rijden…
Het was even een beetje lastig,maar al snel ging het beter. We reden naar de supermarkt in Karama Shopping Plaza en schrokken ons wild van de prijzen: bananen 12,99 de kilo, een mango 7,99. Alles was razendduur,ook brood en melk, en zelfs water. Toch maar een beetje opletten wat we kopen hier…
Daarna een camping zoeken. Er waren er een paar en zelf een aan de Stuart HW. Maar wij konden het niet zomaar vinden. Vaak gevraagd en vaak voorbijgereden,maar uiteindelijk snapten we dat we via een zijweg moesten rijden.Wel een mooie camping,met een heerlijk zwembad. Daar zijn we heerlijk afgekoeld die avond. Het was heerlijk zwemmen daar en het bad was tot 9 uur open. Heerlijk,want bij de camper waren lastige muggen vanaf het moment dat de nacht viel (half 7,in 15 min tijd)

De dag erop,zaterdag,zijn we in Parap naar de artmarkt geweest. Parap is een voorstadje van Darwin,heel klein. Cor vond het al snel veel te warm en ging in een koel restaurantje aan de koffie,maar ik heb lekker nog wat rondgestruind. Veel fruit en groenten,prachtige tropische bloemen en veel sieraden,schilderijtjes en aboriginal kunst te koop. Ook vrolijke kleding en honing en tweedehands boeken. Na de koffie zijn we Darwin ingegaan en bij de haven(Darwin Stoke Wharf) zijn we rond gaan kijken. Er was hier veel schaduw en er woei een heerlijke koele wind. Hier hebben we ons heerlijk tegoed gedaan aan een schotel seafood. 's Middags nog even rondgekeken in Darwin. Brede straten,veel leven,vooral van de hostels en cafees daarbij. Erg heet wel,dus na niet al te lang lekker terug naar onze camping,Shady Glen,en lekker weer zwemmen daar!

De volgende ochtend zijn we er vertrokken..op naar Litchfield National Park. We reden over de Stuart richting Alice Springs en dan ,na zo’n 100 km eraf naar Batchelor. Het laatste stadje, en wat voor een! Een benzinestation met convenienceshop en enkele straten met huizen. Nee,later ontdekten we dat ze ook zelf een supermarkt annex postkantoor hadden, en een bibliotheek ook (2x per week een middag open) Alles in een parkachtige omgeving,ver uitelkaar. We konden de bieb zelfs niet vinden..
Door naar Litchfield. Vlak voor het natuurpark 3 campings en we kozen Camping Banyan, 25 dollar per nacht,wat hier goedkoop is, en een heerlijk zwembad met erg koud water. Echt heerlijk om daarin af te koelen! Een mooie,tamelijk natuurlijke camping met voor een koffietentje waar je ook een pie kan eten. Hebben we ook gedaan en dat was heerlijk.
's Avonds ben ik wezen wandelen net buiten de achterpoort, in het bos. Er hopten 2 kangaroes voor me weg en er waren veel vogelgeluiden. De avond viel met een prachtige zonsondergang boven de bomen. Ik ontdekte er nog een mangoboom,met mango’s die al rijp waren,en op de grond lagen. Die hebben we lekker opgepeuzeld later.
Intussen hadden we al een manier gevonden om in de camper te slapen met de klepdeur open, vanwege de hitte. Gewoon het muskietennet ervoor geknoopt.

Maandag zijn we Litchfield gaan bekijken. Eerst naar de Magnetic Termite Mounds. Wat byzonder dat ze allemaal naar het noorden staan. Dat de termieten zo knap zijn te weten dat dat het koelst is. De natuur is wonderbaarlijk! Vervolgens naar de Florence Falls. Prachtige watervallen,in prachtige kleuren. Hierna naar de Buley Rockholes,daar kun je lekker zwemmen in de natuurlijke waterbasins,uitgesleten in de rivier die van grote hoogte komt. Dat was heerlijk.Lekker in die natuurlijke douche die een waterval is,liggen.
We zijn later doorgereden naar de Tolmer Falls,ook al zo mooi,een hele hoge waterval. De wandeling alleen was al zo mooi,met prachtige uitzichtpunten.
In Litchfield cafe hebben we frietjes gegeten bij de koffie. Lekker. Daar konden we niet meer verder want de rest van de weg was dirtroad,van zand. Dat mag onze camper niet,omdat we geen 4WD hebben.
Toen dus terug en langs de Wangi-falls. Een prachtig rotsgebied met enorme waterhole, een groot zwembad dus. Heerlijk gezwommen daar,Cor zelfs naar de overkant,best ver weg. Daar rijst de berg,met 3 watervallen,recht op uit het water. Heel mooi. Daar was ook een wandeling rond dit meer en die hebben we gedeeltelijk gelopen. Heerlijk in het regenwoud. Er hingen veel flying foxes in de bomen, en we zagen een Golden Orb Spider. Die zijn wel 20cm groot,maar niet giftig. Heel mooi. Verder veel vlinders en vogels.
Terug op de camping lekker gegeten-die pies dus-en gezwommen.

De dag erop verder naar Kakadu. Terug via Batchelor,waar we weer tankten en toen door naar Pine Kreek. Daar het mijnmuseum bekeken en het oude treinstation. Toen verder de Nature Way op,naar Cooinda. Toen we er aankwamen hebben we meteen een tour over de Yellow River geboekt in het Cultural Centre daar. Dat voor de volgende morgen 6 uur, de vroege tour omdat er dan de meeste vogels te zien zijn. Daarna zijn we doorgereden naar Nourlangie om er de prachtige aboriginal art te gaan bekijken. Door Kakadu rijd je voornamelijk door bossen van eucalyptussen,tamelijk vlak,wel doorsneden met rivieren. Bij Nourlangie begonnen de hoge rotsen. Daar was een wandeling uitgezet langs al die prachtige tekeningen in oker,rood en wit. Heel erg mooi! Het was een flinke klauterpartij,en het was ook flink zweten want het was tegen de 40 graden daar. Maar toch, onvergetelijk!
Daarna naar een aboriginal cultural centre, waar we genoten van de films en interessante info over het aboriginal leven.
's Avonds zochten we een natuurcamping op vlak bij Yellow River. Het was wel een goedkope camping-10 dollar,maar er was ook niet veel. Geen licht zelfs, wat niet zo fijn was,want deze camping ligt aan de rivier vol krokodillen.Bovendien stikte het er van de muggen. Vroeg naar bed dus. We hebben onze camper dus maar vlakbij de toiletten gezet en zover mogelijk van de rivier.En gelukkig lagen we hoog in onze wagen.

Om 5 uur op,met het eerste licht en naar Cooinda. Daar op een boot met een groep andere mensen. We zaten bij Di en Neil, 2 heel aardige mensen uit Teesdale-bij Melbourne. Daar hebben we steeds gezellig mee zitten kletsen. De tour was fantastisch, zo vroeg was de lucht nog heel helder, en fris, en de boot voer zonder herrie te maken door deze prachtige weidse wildernis. Zoveel vogels,eenden en ganzen. Zoveel waterplanten en bloemen,lelies en lotusbloemen,gewoonweg prachtig. In de verte een jabiru,de Australische variatie van een ooievaar. Dan weer een wild zwijn dat,geflankeerd door vogels die de insekten van zijn lijf pikken. En krokodillen natuurlijk. Heel veel,heel stil en geruisloos komen ze boven water. Je kunt je bijna niet voorstellen hoe snel en verslindend ze zijn als ze een prooi grijpen.
Kortom,een prachtige tocht.
We kregen er een uitgebreid ontbijt bij,later,na de 2 uur durende boottocht. Weer zaten we bij Neil en Di aan een tafeltje. Het was heel gezellig.

's Middags zijn we naar Jabiru gereden. Een leuke plaats met een mooie camping. We hebben er in hun befaamde bakery broodjes gehaald en zijn doorgereden naar Ubirr,40 km verderop. Daar is een van de beroemdste artsites met aboriginal tekeningen.
We hebben daar met grote verwondering rondgelopen. Wat een prachtige rotstekeningen,en wat veel ook. We hebben Ubirr helemaal beklommen en dat was zwaar, want heet en hoog, maar het was ook prachtig. Daarboven had je een prachtig uitzicht over de alligator-river en al de wetlands (die nu nog, net voor de wet- tamelijk droog zijn)
Later zijn we teruggegaan naar de camping in Jabiru, waar ze een fantasties en groot zwembad hadden. Onnodig te vertellen hoe we de avond doorbrachten dus..lol

Zo werd het alweer vrijdag,14 okt. De tijd gaat zo snel!
Deze dag reden we naar Cahills Crossing, voorbij Ubirr. Daar ligt de Alligator-river,met de oversteek-weg naar Arnhem Land. Aboriginal grond; je mag er alleen heen na toestemming. De weg over de rivier is een simpele weg,iets verhoogd en met rotsblokken omgeven. De aligator-rivier is een tidal River,d.w.z. getijdenrivier. Als het tij hoog is, 2x daags,stoomt de weg onder. Dat weten de krokodillen heel goed en die gaan dan liggen wachten op alle vis die over de weg meestromen. Dat is leuk om te zien, er is zelfs een platform voor gebouwd om op veilige afstand een goed zicht te hebben. De krokodillen zwemmen rond met hun poten wijd, om ook vis te voelen. Hebben ze er een dan hoor en zie je plotselijk KLAPPP, en dan slaat zo’n vervaarlijke bek dicht.
Wij bleven dus netjes op het platform, maar de aborigines,die wij aan de overkant zagen zitten niet. Zij zaten en liepen soms vlakbij het water. Echt een natuurvolk, ik hoop dat ze weten wat ze doen…
Daar zijn we maar niet gaan zwemmen dus, dat deden we later weer op onze camping in Jabiru. Wat een heerlijk water toch…

Op zaterdag moesten we weer terug naar Darwin. Eerst boodschappen in Jaribu,tanken en dan aanrijden. Via Manukala, waar een wandelpad naar een birdwatch is. Prachtig uitzichtpunt. Er stonden mensen met van die grote kijkers, dan kun je echt goed en veel vogels zien. We hebben er zowiezo mooie foto’s gemaakt ook.
Gelunched in Bark Hutt,een prachtige roadhouse halverwege, eentje waar je zo’n beetje alles kunt. Eten, slapen en een kroeg, een camping, winkel en zelfs een museum. En een dierentuintje. Grappig!
Om 3 uur konden we nog net met een tour mee om de Jumping Crocodiles te bekijken. Met een boot mee op de Mary-river, en dan krokodillen voeren. Een stuk vlees aan een hengel,en ja, daar laten krokodillen zich wel voor uit het water lokken. Ze springen wel 1,5 meter hoog soms! Wat een geweld!
Terug in Darwin vonden we de camping Hidden Valley. Lekker weer zwemmen dus, en in het zwembad gezellig kletsen met een Australische vrouw en haar 2 dochtertjes. En daarna eten, al ons eten nu opgemaakt. We moeten immers onze camper bijna inleveren.
Zondag naar Darwin City. Eerst bagage ingepakt en gedropt bij ons hotel Resort Marrabeena. Toen naar het James Darwin Park gereden en de tentoonstelling van de WW2 bekeken. Daarna naar Apollo en de camper ingeleverd. Met de bus terug naar Darwin centre waar we onze telefoon in orde hebben laten maken. Dan zit Darwin er voor ons op,morgen naar Cairns!

• 16 Oktober 2011 - 13:00

Anna Martinali:

als je zoveel vogels ziet, zie ook vast wel gevallen veren.
    Denk aan mij, neem ze mee!
    Kroko"s mag je daar laten.Hoop dat je lichaam goed mee doet en dat jullie nog heel veel zullen zien.
    Denk af en toe aan holland, we hebben hier een mooi herfstzonnetje en het is 13 graden.
    Nog heel veel plezier.
    Kusjes Anna

• 16 Oktober 2011 - 15:11

Remco:

Ben blij met het bericht, was al een tijdje geleden en mijn gedachten klopten dus wel, slechte verbinding :-)
    Ga zo door, wij hangen aan jullie lippen. (bij wijze van spreken dan)

• 16 Oktober 2011 - 17:31

Marjolijn :

Hey luitjes,

volgens mij genieten jullie met volle teugen. Geweldig om krokodillen in het wild te zien beter dan in de zoo!
    Veel plezier in Cairns, ik wacht vol spanning op het volgende verslag!

• 16 Oktober 2011 - 17:44

Monique:

Ha eindelijk een berichtje van jullie, fijn om iets van jullie te horen want ik ben heel erg nieuwsgierig naar jullie avonturen.Als het mogelijk is hoop ik ook op wat fotos zodat ik een beeld kan vormen hoe het daar is.Pas goed op elkaar en geniet van dit mooie land.

Lieve groetjes uit het zonnige Uden.

• 18 Oktober 2011 - 13:51

Cathalijne:

Dat klinkt goed!
    Dat met die slechte verbinding dachten we al...
    Heel erg veel plezier in Cairns.
    Kusjes van Lukas en Kaya

• 19 Oktober 2011 - 20:44

Maria:

Ook blij om wat van jullie tweetjes te horen.Wat zullen jullie genieten van al dat moois.We denken vaak aan jullie en zullen proberen jullie een beetje te volgen. Liefs van Martin en Maria