Canberra en zuid-oost-kust - Reisverslag uit Canberra, Australië van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu Canberra en zuid-oost-kust - Reisverslag uit Canberra, Australië van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu

Canberra en zuid-oost-kust

Door: CorenMarijke

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marijke

14 December 2011 | Australië, Canberra

Hallo,ben ik weer,het valt werkelijk niet mee om hier online te komen. Internetcafé's zeg je?? Ja,maar bijna geen,en zeker niet 's avonds.

Afijn, we kwamen op vrijdag de 2e dec aan in Canberra,bij mijn goede Griekse vriend Ilias. Ja,een Dalaras-vriend!
We werden zeer hartelijk ontvangen door hem en zijn vrouw Vivian,ook Griekse van oorsprong en hun bijna 10jarige zoon Mixalaki-ofwel Michael. Heel lieve mensen, ze hadden grieks voor ons gekookt en namen ons op zaterdag mee naar het parlementsgebouw,waar we een zeer interessante rondleiding kregen. Onze politieke kennis werd flink opgevijzeld. Teminste,de Australische dan,lol. We hebben ook daar gelunched en zijn daarna nog naar het Australische museum geweest. Ook heel leuk. 's Zondags hebben we met hen het enorme War Museum bekeken. Dat was heel erg indrukwekkend! Diverze videoshows en een hele vleugel over de eerste en een over de 2e wereldoorlog. En daarbij het graf van de onbekende soldaat,en alle namen van de 102,600 Australians killed in action,waar dan ook. Veel ook over Gallipoli, er was ongeloofelijk veel info. We kwamen er redelijk vroeg en gingen om 5 uur weg, bij sluitingstijd, en er werd afgesloten met The Last Post..ook al zo indrukwekkend.
Ook maandag hebben we nog in Canberra doorgebracht. Ilias en Vivian moesten beiden werken dus wij zijn zelf de stad ingegaan. Lekker wat rondgekeken en wat gewinkeld. 's Avonds hebben we samen muziek gemaakt. Vivian gaf vioolles en daarna mocht ik het proberen. Het was wel 30 jaar geleden dat ik een viool in handen had. Maar het was leuk. Daarna ging Ilias zijn gitaar halen en samen hebben we Dalaras liederen gezongen,heel leuk!
De volgende dag moesten we verder,maar het was met een brok in mijn keel dat ik deze mensen verliet.

We reisden naar Bateman's Bay,aan de oostkust, en van daaruit langs de kust omlaag. Een prachtige kustlijn, veel baaitjes en veel nationaal park. We streken neer op de camping van Eden, aan zee,en maakten daar nog een wandeling naar de kreek een eind verderop,en toen dreef de kou ons in onze tent. Het werd een zeer koude nacht;onze dekentjes voldeden niet dus de dag erop hebben we 2 slaapzakken bijgekocht. Toen we de nacht erop op de natuurcamping van Conrad Nat. Park onze tent opzetten,bleek dat een goede beslissing. Weer werd het tamelijk koud,maar wij sliepen lekker warm nu.
Het was een simpele camping maar wel aan zee en met veel wildlife rondom. We werden wakker van de vogels en tijdens ons ontbijt zagen we kookaburras heel dichtbij. Ook andere vogels en hagedissen.

Daarna naar Sale,waar we in een cabin sliepen. Sale ligt nl midden in een rivierengebied en het had er veel geregend. We wilden er een boardwalk doen maar de muggen vielen ons regelrecht aan en we moesten vluchten! Dus,we besloten ergens binnen te slapen. Het was er wel heel mooi en we zijn nog naar Seaspray geweest,waar we een wrak op het strand hebben bekeken.
Daar begon ook de ninetymiles beach.
We ontmoetten er trouwens ook 3 jongens van n jaar op 12 die een wel heel byzondere hobby hadden. Ze reden een oude auto(!!) met daarachteraan een kleed geknoopt en daar zat een van hen op. En dan maar rondscheuren(in een paddock-weiland)
We hebben er een filmpje van gemaakt.

Op zaterdag de 10e zijn we doorgereisd naar de Wilson Promontory National Park,door iedereen gewoon de Proms genoemd. Het is een prachtig coastal park,vol van regenwoud,prachtige kusten en rotsplateaus. Werkelijk zeer mooi! Er leeft heel veel wildlife en al bij binnenkomst zagen we een wallabie,en later hebben we diverze wombats gezien. Heel veel geelkuif- kakatoes en kookaburras en ook veel andere prachtig gekleurde vogels. We reden naar de camping midden in het park,en hadden veel geluk want er was een hut vroeg verlaten en die konden we huren voor een nacht. Geweldig, want er was onweer en veel regen voorspeld. Dus dat was mooi. De camping ligt aan de ene kant aan de rivier en de andere kant aan zee,en in beiden kun je zwemmen. Er liggen overal grote ronde rotsblokken en het is er gewoon prachtig. We hebben er heerlijk gewandeld, tot rond een uur of 6 de regen begon.

De dag erop hebben we een prachtige wandeling gemaakt naar de top van een uitzichtpunt op de berg en toen door naar squeaky Beach. Dat zand daar piept onder je voeten omdat het met kwarts is vermengd. Merkwaardig!

Daarna zijn we weer doorgegaan,er zijn gewoon teveel mooie plaatsen om te gaan bezichtigen hier!

We reden naar de Dandenongs nu,ten oosten van Melbourne. Een mooie rit,onderweg veel leuke dorpjes,vooral het kunststadje Loch, en dan in de Dandenongs al die prachtige plaatsjes in dat natuurgebied vol prachtig hoge bomen. Er zijn daar geen campings of hostels dus we namen een b&b in de buurt van Sassefras,een lieflijk dorpje vol prachtig kleine winkeltjes. Het was een romantische plek,hoog en met prachtig uitzicht over de Philips-baai. Heel luxe en mooi.We zijn 's avonds nog wezen wandelen naar de Puffing Billy Stoomtrein,leuk om die ook te zien. Maar de dag erop zijn we naar het hoogtepunt daar gegaan,het William Rickett Sanctuary. Dat was een man die lang bij de aboriginals gewoond heeft en ze uit klei vereeuwigd heeft. In zijn stukje regenwoud,daar in de Dandenongs, heeft hij al zijn beelden tussen de bomen neergezet. Het is er prachtig en sereen. Zijn hele levensfilosofie is er in zijn woorden te lezen. Hij wil een soort beschermheer zijn van de natuurvolkeren. Er wordt al zoveel vernietigd, daar wil hij een vuist tegen maken.
Wij waren onder de indruk, hebben er een hele tijd rondgewandeld en vonden het ongeloofelijk mooi.

Hierna ertegenover nog lekker een Devonshire tea (koffie met scones)gegeten in een prachtige verstopte oud-engelse tearoom,het zat er vol met allemaal prachtig gekleurde vogels, en zijn toen doorgegaan. We namen de weg naar het zuiden,onder Melbourne door,via de ferry vanuit Mornington Peninsula naar Queenscliff naar het westen van Melbourne,om dan door te reizen naar Ballarat.
Maar daarover meer een volgende keer!
Groetjes ook van Cor, Marijke

• 14 December 2011 - 12:39

Louise Gubbels:

wat een beleving deze fantastische reis van jullie Ik geniet met jullie mee en wat zien jullie er goed uit. Ik wens jullie fijne feestdagen en een gezond 2012,goede reis verder en tot ziens.Louise

• 14 December 2011 - 15:22

Hannie En Noud :

Weer een leuk verslag van jullie en ook al is alles niet hetzelfde als bij onze reis, ik zie het voor me alsof ik er zelf bij ben.
    Troost je met de gedachte dat het hier ook heel koud is.
    Wij wensen jullie Fijne en Gezellige Kerstdagen en een heel Gelukkig en Gezond 2012.
    Ik mis nu al ons bakske koffie!!!

Dikke kus H + N

• 14 December 2011 - 16:19

Nikki Luts :

leuk datj e dar bnet ik hoop het dat jullie nog steeds naar je zin hebben
    groetjes nikki,remco,wilma,jeroen

• 17 December 2011 - 16:29

Hannie De Visser:

Geweldig wat jullie daar meemaken.
    Jullie kunnen er echt je hartje ophalen.
    Heb vandaag jullie kerstkaart gekregen.
    Bedankt daarvoor en ik wens jullie ook een hele fijne Kerst en een heel fijn Nieuwjaar en alles wat wenselijk is .
    Hoop dat jullie nog hele fijne dagen hebben,tot ziens groetjes Hans en Hannie

• 22 December 2011 - 16:59

Paul:

Hoi Cor & Marij. Nog steeds naar de zin daar? En nog steds problemen met internetverbindingen? Als jullie weer eens een internetcafé vinden zou ik je mailbox een keer bekijken. Allebei de mailboxen zijn vol! Er kan geen mail meer worden bezorgd!

Prettige feestdagen en tot binnenkort.

• 23 December 2011 - 00:19

Cor En Marijke :

Hoi beste mensen, leuk jullie reakties te lezen. Wij zijn nu net bij Ruth aangekomen en zullen morgen ofzo weer schrijven. We konden steeds niet op internet,en toen ik er kwam,kon ik niet in mijn inbox,Paul. Zal het straks nog eens proberen. Veel groetjes allemaal en bedankt voor jullie reakties

• 23 December 2011 - 11:18

Anna Martinali:

wat heb jij een prachtige bos krullen gekregen, Marij!
    Hopelijk gaat lichamelijk alles goed.
    Jullie zien veel en beleven jullie leven wel erg intensief!
    Ik heb geen krullen gekregen maar wél iets anders.
    Hoor jullie als het platte Nederland weer aan jullie voeten ligt.
    Geniet van de laatste 12 dagen.