Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: CorenMarijke

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marijke

28 November 2011 | Australië, Sydney

Op maandag 21 nov bereikten we eindelijk Sydney. We reden eerst naar Manly aan de noordkant en hebben daar vast wat rondgekeken. Manly ligt aan de ene kant aan de Pacific en heeft daar een fantastische surfbeach vanwege de hoge golven.Aan de andere kant ligt hun rustige veilige strand,dat heeft zelfs anti haaien-netten. Manly is een soort schiereiland in de haven van Sydney.Tussen deze twee stranden ligt hun centrum en dat is een gezellige plek om te verpozen.Toen wij er waren gaf net de plaatselijke muziekschool er een concert.
Wij besloten vandaaruit naar Cronulla te gaan,nog zo'n soort schiereiland maar dan totaal aan de zuidelijkste punt van Sydney.Stan en Ketty wonen daar en die hadden ons uitgenodigd bij hen thuis.We zijn met de navi op de mobile dwars door Sydney gereden,zonder tollweg, en dat ging buitengewoon goed. Sydney is eigenlijk allemaal dorpen aan elkaar,behalve dan het centrum.
Om een uur of vier bereikten we Cronulla en na een hartelijk welkom met koffie met cake hebben Ketty en Stan ons hun stranden en zandduinen laten zien. Een flinke wandeling. Daarna een lekker diner
in hun mooie hoge huis en een gezellige avond en toen weer een comfortabel bed ter plaatse.
De volgende ochtend vroeg op om met de trein Sydney in te gaan. Ketty en Stan gaan mee om ons rond te leiden. We gaan eerst naar Central,stappen daar over op een lijn naar Circular Quay. We wilden met een ferry gaan maar er was een staking i.v.m. de mogelijke privatisering van de ferries. Goed,dan maar eerst alle hoogtepunten vanaf de wal. Eerst zijn natuurlijk de Opera House van binnen en van buiten gaan bekijken. Het ontwerp is van Jorg Utzon,die er in 1957 de al in 1955 uitgeschreven ontwerpwedstrijd mee won. Vervolgens werd er een loterij gehouden om het
gebouw te financieren. Uiteindelijk werd in 1959 met de bouw begonnen en in 1973 werd de eerste opera - War and Peace,van Prokofiev - er uitgevoerd. Je kent natuurlijk dit beroemde boegbeeld van Sydney,het witte "zeilschip" in Sydney Cove; maar geloof me..het is echt prachtig in het echt! En zo groot!
Vlakbij ligt de botanische tuin en die staat vol prachtige inlandse bomen,zo ongeloofelijk groot.Bijv. de Moreton Fig,die heeft van die wijd uitlopende wortels bovengronds, echt bijzonder. We zijn door die tuin teruggelopen naar de city en toen door naar de Rocks. Dat is het oudste deel van de stad, hier is in 1788 de eerste vloot met veroordeelden aangekomen. Er is nog veel te zien van die eerste gebouwen.In een zo'n oud pakhuis zijn we even wat gaan eten.
Daarna zijn we via de "fingers", dat zijn een aantal pieren in het water van de enorme Sydney Harbour, waarop nu peperdure appartementen in de voormalige wolfabrieken zijn gebouwd,naar Darling Harbour gelopen.
Darling Harbour is de volgende baai in het centrum van Sydney. Er is vanalles rondom gebouwd oa Ocean World,Het Maritiem Museum,een IMAX theater en een supergroot winkelcentrum. Erboven zweeft de monorail. We zijn in de foodcourt van het. winkelcentrum wat gaan eten,het was gaan regenen. Daarna nog wat gewinkeld en toen met de trein weer naar huis in Cronulla.
De volgende dag,woensdag 23nov regent het pijpestelen.We laten ons er niet door uit het veld slaan en gaan met zijnn tweeën weer met de trein naar de city. Eerst winkelen,of meer windowshopping, alles is er peperduur,in het chique Victoriabuilding. Er is een reusachtige kerstboom opgezet over 3 verdiepingen,vol met kaarsen en lichtjes van swarovski-kristal.Ze zijn er foto's aan het maken met een kerstman, elf en 2 witte honden en echte herten. Alles heel glamorous. Wij hebben er even naar staan kijken. Vervolgens zijn we naar het nieuwe Wildpark aan Darling Harbour gegaan en hebben er allerlei Australische dieren gezien. Ook de zeldzamere soorten,zoals casuaries,squals en echidna's.
En omdat het daarna nog altijd regende hebben we na de lunch ook Ocen World erachteraan gedaan. Daar hadden ze gangen onder het water door en dat was prachtig om haaien, stingrays en dudongs over je hoofd te zien zwemmen. Bovendien hadden ze er een groot aquarium met platypussen, dus die hebben we nu toch ook nog gezien.
Donderdag zijn we laat vertrokken van ons logeeradres. Stan en Ketty moesten beiden werken dus wij hadden het rijk alleen. We hebben eerst het nieuws bekeken. Toen zijn we naar de stad gegaan om de stad van boven te gaan bekijken,vanaf de Tower. Dat was behoorlijk hoog,305 meter.En het uitzicht is er prachtig en ver. Erg mooi. De Tower zelf draait langzaam rond,elk uur eenmaal.
Daarna lunchen met mijn Griekse vriendin Maria,leuk om haar weer te zien na zo'n 5 jaar geleden in Florina.
Daarna zijn Cor en ik naar Manly gegaan en hebben daar nog wat rondgelopen en een paar opshops bezocht.Toen met de ferry terug en bij Woollies wat boodschappen gedaan voor onze gastfamilie en terug naar Cronulla.
Op vrijdag hebben Ketty en Stan ons Botany Bay laten zien. Hier is Captain Cook echt aangekomen en heeft hij de eerste voet aan wal gezet. Die eerste stap is zelfs aangegeven en er is een monument met het verhaal van div.kanten bezien. Een interessant gebied. Ook La Perouse,waar de Fransen aan wal kwamen,ligt hier vlakbij. Toen de eerste vloot later hier aankwam besloten ze zich iets noordelijker, het huidige Sydney Cove,waar CIRCULAR Quay nu is,te gaan vestigen. Dat bleek een prima keus.
Na de lunch zijn we met Stan naar het Royal Nationaal Park gegaan,onder Cronulla. Een prachtig gebied met veel water en regenwouden. We hebben enkele uitzichtpunten bezocht en een prachtige wandeling naar mooie watervallen aar zee gemaakt. Prachtig.
's Avonds de was weer opgeruimd, Ketty had voor ons gewassen,heerlijk om alles weer schoon te hebben. We besloten de volgende dag door te reizen naar de Blue Mountains.
Maar zaterdag regende het enorm,het had 's nachts ook gestormd en Ketty en Stan haalden ons over toch nog maar een dag te blijven,wat ons de kans gaf naar de Harry Potter Exhibition te gaan die hier in het Powerhouse net van start was gegaan. Eerst zijn we naar Sharon, schoondochter van K en S,om op internet een hotel in Katoomba te zoeken en boeken en onze financiële zaken even te regelen, En een lekkere koffie te drinken met Sharon en de kindjes.
In Sydney eerst naar de Paddy Markets,een markt met vanalles en nog wat en met bovenliggende verdieping vol outlet-shops. Daarna naar de Powerhouse. Eigenlijk waren alle kaarten uitverkocht maar de kassadame streek met haar hand over haar hart en liet ons er toch in. Gelukkig,het was een fatastiese tentoonstelling,prachtig opgezet,het was alsof je in Hogwarts zelf rondwandelde. Heel erg de moeite waard!
Op zondag 27 nov was het eindelijk droog en namen we afscheid van die lieve Ketty en Stan. En we vertrokken naar Katoomba,in de Blue Mountains...maar dat is een ander verhaal,vertellen we volgende keer. En foto's...die komen ook nog,is vanuit hier niet mogelijk...hou die maar even tegoed,ok?

• 29 November 2011 - 21:22

Marjolijn:

Oh, wauw Sydney. Nu heb ik tenminste wat herkenningpunten. In 2007 zijn wij er geweest. Komt allemaal zo bekend voor, herinneringen komen boven.
    Erik z'n broer heeft in Manly gewoond met zijn vrouw en zoontje.Zij wonen nu in Mosman.

Fijn dat jullie nog steeds zo genieten!
    En Marijke hoe gaat het eigenlijk met je?

Lieve groet!

• 30 November 2011 - 21:53

Paul:

Grappig dat jullie in Botany Bay zijn geweest. Vorige week zondag was er op de Belg een programma over tuinen, waarin (o.a.) uitgebreid op deze plek werd ingegaan.

Groetjes en veel plezier.

• 02 December 2011 - 14:17

Marjolijn:

Oh, en nog bedankt voor de foto van Legacy!!

• 14 December 2011 - 16:21

Nikki:

leuk alle die foto,s nog veel plezier

• 03 Januari 2012 - 12:36

Marcel En Mieke:

We lezen steeds met belangstelling jullie reisverslag. Wat een ervaring!

Heel veel geluk en gezondheid in 2012.