Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu

Brisbane

Door: CorenMarijke

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marijke

15 November 2011 | Australië, Brisbane

Na een heerlijke tijd bij Helen en John in Maryborough,moesten we toch een keer afscheid nemen. We moesten tenslotte onze auto inleveren in Brisbane op 9 nov.Dus op dinsdag 8 november vertrokken we in zuidelijke richting, na een roerend afscheid.We reden via Gympie naar Noosa,waar we aan het strand wilden gaan lunchen. Het bleek een prachtig strand, maar ook was er Het Noosa Head National Park, waar koala's zaten. En ja hoor, we werden al snel gewezen op zo'n schattig exemplaar meteen binnen het park. We werden er enthousiast van en zijn een track gaan volgen waar we er meer zouden kunnen zien, maar het bleef bij deze ene.Wel troffen we een leuk Nederlands stel waar we gezellig de route mee hebben teruggelopen.Na een koffie en nog door Helen meegegeven lunch te hebben verorberd zijn we doorgereden naar Caloundra,en aldaar neergestreken in het Dicky Beach Holiday Park, een mooie camping meteen aan zee. Omdat het zo hard waaide zijn we toch niet meer gaan zwemmen,wel zijn we Caloundra ingereden en hebben het gezellige centrum en de boulevard bekeken. Een erg leuk stadje, waar we de boodschappen voor onze avondmaaltijd gedaan hebben. In de kampkeuken gezellig samen op gekookt met 2 Nederlandse meiden die dokters bleken te zijn en waarvan er een in Adelaide werkte. Gezellge meiden.
Na het eten nog een strandwandeling en redelijk vroeg naar bed,want we wilden vroeg opstaan de volgende dag.

Woensdag dus door naar Brisbane, de navi op de telefoon wees ons feilloos de weg dwars door het centrum van Brisbane heen en netjes zonder op de tolweg te komen. We kwamen dus al redelijk vroeg aan bij onze Griekse vrienden Eirini en Kerry. Het was een heerlijk weerzien;we hadden hen een jaar niet gezien - ze waren vorig jaar september ons op komen zoeken.Ze hebben een prachtig groot Queensland huis(van hout en op poten,ze leven boven)dat ze zelf hebben aangepast en vergroot naar hun wensen. Wij kregen meteen onze eigen kamer,badkamer en toilet, en een eigen laptop daarbij. Handig!!En daarbij hebben ze een fantasties zwembad,dus dat betekent elke dag minstens 1x zwemmen.Heerlijk!
Eindelijk ook 2 van hun kinderen ontmoet:Yanni en Chloe,die hadden we vorig jaar dec,toen ze in Amsterdam waren,misgelopen.Ze zijn nu allebei met hun uni-examens bezig. De andere zoon, Dim, is sinds kort uit huis omdat hij in Melbourne werkt.
Na het eerste gezellige weerzien zijn we samen onze auto gaan inleveren.
's Avonds een heerlijke bbq en de eerste dag in Brisbane was een feit.

Donderdag zijn we met Eirini en Kerry naar Lennox Head gereden. Dat ligt vlakbij Byron Bay,waar we eerst ook zijn wezen kijken. Wat een drukte daar! Lennox Head is veel rustiger en relaxter. Onze vrienden hebben daar zelf een dubbel huis gebouwd,vlakbij zee,eigenlijk bedoeld als hun woonhuis na pensionering maar nu verhuren ze deze grote appartementen. Ze zijn heel ruim opgezet en zien er prachtig uit. Eirini had architect en binnenhuisarchitect moeten worden.Ze heeft dat allemaal zelf uitgedacht.
Lennox Head heeft ook een teatree-meer.het water is er bruin van de teatree-bomen daar, maar je kunt er lekker in zwemmen.Heel gezond!
Lekker gelunched in een klein restaurantje aan zee en toen door naar Bangalore,een schattig authentiek hinterland-dorpje met nog veel van die ouderwetse winkels uit de tijd van de settlements. Veel art-shops,en beslist niet goedkoop. Zelfs een winkel met oosterse tapijten,en andere oosterse dingen,zoals bijv. sierraden. Een grappig stadje.
Het was weer 2 uur terug naar Brisbane,we waren net op tijd om de zonsondergang over de stad te bekijken van de grote veranda.

De volgende dag was een dag van winkelen,de was doen,gezellige koffiepauzes en een rare gewaarwording een dode possum aan de elektriciteitslijn te zien hangen.Deze dieren zijn 's nachts aktief en lopen zelfs - ik heb het zelf gezien - over die hoge lijnen. Deze heeft klaarblijkelijk verkeerd kontakt gemaakt en is in shock dood gebleven.Eirini heeft de elektriciteitsmaatschappij gebeld om hem weg te komen halen.Ik moet zeggen,het is een zielig gezicht hem daar te zien schommelen in de wind.

Zaterdag zijn we naar Southbanks geweest. Dat is gebouwd voor de grote wereldtentoonstelling in 1988, en een perfecte plek om het weekend door te brengen. Er is een gigantisch strandzwembad met watertuinen en zitjes met bbq's vlak aan de Brisbaneriver. Alles heel mooi in een park met prachtige arkades vol bourgainvillea's. Er waren veel mensen aan het zwemmen,zonnen,picknicken,sporten,etc. Er worden gratis lessen gegeven in allerlei sporten,dansen enz. Er is ook een soort open air foodcourt en er zijn veel artstalletjes,waar vanalles te koop is. Iets verderop is een regenwoud(je)en dat komt dan weer uit op een met prachtig houtsnijwerk uitgesneden Indisch tuinhuis.
Recentelijk is er ook nog een gigantisch reuzenrad geplaatst,nb gemaakt in ons land. We zijn erin gegaan en hebben erg genoten van de uitzichten vanaf 60 meter hoogte. Erg fijn was het dat er airco inzat en ook leuk dat je een uitleg kreeg door een luidspreker over wat je allemaal kon zien.
Na een lekkere banaan-mango in die foodcourt zijn we doorgegaan naar Coo-tha,een steile berg met prachtige uitzichten over Brisbane. Er zijn daar enkele kleine en een groot,zeer exclusief restaurant, dat tegenwoordig erg populair is om te gaan trouwen.
Dit gebied is lang aboriginal geweest,vandaar de aboriginal name...het betekent zoiets als hoge berg.

Zondag werden we opgehaald door Helen en Antti. Helen is een oude vriendin van mij en ze woont in Corinda(aan de andere kant van Coo-tha.Haar vriend Antti is Fins en we ontmoetten hem voor de eerste keer. Zij namen ons mee naar Springbrook,een nationaal park in het hinterland van de Goldcoast.Daar hebben we een prachtige route gewandeld,naar Natural Bridge. Prachtige watervallen daar,vele rotsen,grote hoogteverschillen. De natuur was ook fantastisch en we hebben heel veel foto's gemaakt. Na een lunch in Springbrook Manor hebben we nog wat uitzichtpunten gedaan. Een heette: best of all,lol.
Toen terug naar Corinda,waar we Helens mooie huis hebben bewonderd. Ze heeft dat 7 jaar geleden zelf ontworpen en gebouwd met vrienden. Ook zo'n hoge queenslander. Op het terras hebben we van een lekkere bbq genoten.
Nog even een ritje op de motor,met Antti. Hij is een fanatieke motorrijder,en Helen is nu ook met dat virus besmet. Ze gaat deze week op voor haar examen. Ze heeft al een motor gekocht ook.
Rond 11 uur s'avonds hebben ze ons weer thuisgebracht.

Maandag was Jodie-dag. We gingen er lunchen op haar universiteit en hebben die later ook nog bekeken met Eirini. Heel mooi opgezet. Daarna zijn we de stad ingegaan,Eirini ging naar huis. Wij zijn rond 5 uur met de trein naar Runcorn gegaan om met Jodie uit te gaan eten. Ze heeft er een mooi huis.
We hebben chinese hotpot gehad,een borrelende pan met een soort bouillon op tafel,waar je dan zelf allerlei groenten,vis en vlees indoet. Heel lekker en gezond. Maar eten met stokjes is nog niet zo simpel!
Rond 9 uur kwam Eirini ons weer ophalen.

Dinsdag een rustdag omdat we woensdag weer vertrekken. Lekker rondlummelen,lekkere hapjes eten,zwemmen,nog even een wasje draaien,en nog even bezoek van Maria, Eirini's zusje. Lekker relaxed allemaal...
En nu is het dan alweer woensdag. We gaan zo de auto ophalen en vertrekken dan naar het zuiden,richtig Grafton. Het is gelukkig gelukt om onze Telstra telefoon weer te rechargen,dus..alles ok.
wel zullen we deze lieve familie geweldig missen!

• 15 November 2011 - 14:18

Anita:

Hoi Marij en Cor,
    Je blijft toch steeds weer nieuwe dingen zien, hoe is dat toch mogelijk bij de 4e keer Australie te zien, tja 't is een groot land, dat wel.
    Ik wou dat ik erbij was.
    Geniet maar lekker das ook goed voor jullie.
    Maar jullie missen wel Sinterklaas nu, tja je kan niet alles hebben he?
    groetjes

• 15 November 2011 - 20:22

Monique:

Hoi Marijke en Cor,

Wat een prachtige fotos zo aan het strand,hier is het wel wat kouder maar de zon schijnt wel.
    Geniet er maar van want de tijd gaat snel en laat ons maar weer lekker meegenieten op jullie volgende avontuur.

Liefs van ons uit het koude Uden.

• 16 November 2011 - 17:12

Henk:

Ik wordt hier wel jaloers van. Toch wel fijn dat je overal van die adressen habt waar lieve mensen jeontvangen en het land laten zien!

• 17 November 2011 - 20:29

Cathalijne:

het ziet er prachtig uit. En heel apart, dat Southbanks. Leuk om zo mnee te kunnen genieten!