Bretagne 3, Pommerit Jaudy - Reisverslag uit Pommerit-Jaudy, Frankrijk van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu Bretagne 3, Pommerit Jaudy - Reisverslag uit Pommerit-Jaudy, Frankrijk van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu

Bretagne 3, Pommerit Jaudy

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marijke

09 Juli 2014 | Frankrijk, Pommerit-Jaudy

Vanaf Perros Guireg rijden we het binnenland in naar Theo en Gidia die een hortensiabedrijf hadden in Pommerit Jaudy. Dat staat ter plaatse aangegeven als een toeristische wandeling van een half uur. We komen aan op de laatste dag dat Theo en Gidia in hun woning bij hun bedrijf zijn. De dag erop komen de nieuwe beheerders aan. Theo en Gidia hebben nu een soort gîte, een paar kilometer verder op, waar wij onze camper on hun binnenterrein parkeren. Wij overnachten gewoon in onze camper. De eerste avond gaan we heerlijk uiteten met hen in Perros Guireg. Eerst laten ze ons het bedrijf zien dat zij gaan overdragen aan een jong Nederlands stel dat Theo nog vijf maanden gaat begeleiden, zodat ze geheel zelfstandig verder kunnen. Dat was onderdeel van de verkoop. Met een klein soort tractorretje hebben we het hele terrein rondgereden. Binnen nu en eind september wordt er voor ongeveer een half miljoen aan hortensiabloemen gesneden voor de Nederlandse markt. Daar zijn dan wel zo'n vijftig seizoensarbeiders mee bezig op het hoogtepunt, dus er gaat wel wat af van die half miljoen.
Theo en Gidia lopen nu tegen de zeventig en hopen nog wat van Frankrijk te kunnen gaan bekijken met een camper, zodra ze klaar zijn in Pommerit Jaudy. Met name Gidia heeft heel veel moeite om alles daar los te laten, hoe vermoeiend het ook is om zo'n bedrijf op die leeftijd nog te runnen. Er zit 25 jaar ziel en zaligheid in , het is een klein paradijsje, het is een opgave en een prestatie die ze volbracht hebben.

De dag erop gaan zij dus vroeg naar het bedrijf,om nog even de was te doen,ook een en ander van ons erbij,en om de nieuwe bewoners op te wachten. Wij ontbijten zelf en wandelen dan op ons dooie gemakje naar La Roch Derrier,he stadje dat maar 'n kilometer of 1,5 van de gite aflicht. Het is een prachtig klein stadje, met de rivier de Jaudy die erdoorheen stroomt. Wij bezoeken onderweg het piepkleine kerkje La Pitiy,in het stadje een mooie kapel hoog boven de stad,die is gebouwd op een oude donjon; en gaan dan koffiedrinken op het pleintje in het centrum, waar we bij de huit-a-huit ook nog even boodschappen doen.We zijn net op tijd weer thuis als Theo en Gidia thuiskomen om te lunchen.
s'Middags besluiten we even ons chemisch toilet leeg te gaan gooien op de camping/kanoo plek in La Roche. En daarna nog even naar de Declathon in Lannion voor nieuwe toiletvloeistof. Dat hadden we beter niet kunnen doen,want ten eerste hadden ze de vloeistof niet en ten tweede liepen we een (kleine) beschadiging aan de camper op,omdat bij het draaien een heggetje een talut bleek te zijn. Jammer maar helaas. Intussen was het ook beginnen te regenen.
Die avond hebben Gidia en Marij samen gekookt terwijl Cor en Theo de door ons gekochte wiskey gingen uitproberen. Het werd nog een heel gezellige avond daar in de gite.
Op de dag van ons vertrek hebben we nog even koffie gedronken op het bedrijf en kennis gemaakt met de nieuwe beheerder Arnold met zijn vrouw Annelies, erg aardige mensen met heel veel lef.Onze Max vermaakte zich prima met hun lieve hond Mex. Marij viel nog even van het gladde trappetje bij de achterdeur,wat enkele fraaie blauwe plekken opleverde.
Na de koffie nemen wij afscheid van Theo en Gidia en gaan op weg. Het is 8 juli.

• 09 Juli 2014 - 16:27

Conny En Cees:

Leuk om jullie te volgen tijdens deze mooie trip door Frankrijk!
    De eerste mails waren in de Spammap terecht gekomen en die zag ik vanmorgen pas.
    Maar zo kon ik wel een aantal verhalen achter elkaar lezen.
    Nog heel veel plezier en een fijne vakantie!
    Groetjes, Conny

• 10 Juli 2014 - 12:36

Henk DeWeerd:

Leuke, informatieve verslagen hebben jullie. Volgens mij hebben jullie het prima naar de zin daar. Groeten Henk