De Noord-Franse Kust - Reisverslag uit Cany-Barville, Frankrijk van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu De Noord-Franse Kust - Reisverslag uit Cany-Barville, Frankrijk van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu

De Noord-Franse Kust

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marijke

05 Juli 2014 | Frankrijk, Cany-Barville

Op 26 juni vertrokken we vanuit huis met onze oude camper. We reden steeds autoweg(Antwerpen-Gent-Brugge-De Panne) tot we vlak voor Duinkerken een camping gingen zoeken aan zee. Die vonden we in Malo-les-Bains.Camping Municipal de la Licorne,22 euro per nacht. Mooie grote plaatsen op een grasterrein met bomen en heggetjes en dat meteen achter de duinen,waar je via een hek met een code direct door naar zee kon lopen. Die duin waren ook een heerlijk plaats waar we onze Max konden uitlaten,en waar hij dan ook vaak achter de vele konijntjes aan ging. Omdat er stukken waren omheind kon hij er nooit eentje vangen,de konijntjes renden gelijk door de gaas dat gebied in. Ook het strand was er heerlijk. Breed en met mooi zand. Wij maakten er een lange wandeling en Max vermaakte zich er ook enorm. We liepen ook over het strand naar de boulevard, waar nog niet veel te doen was. Maar we hebben er wel een heerlijk ijsje gegeten en er onze voeten even rust gegeven. Toen we terugliepen naar de camping boodschappen gedaan in een hypermarche die we er achter een groep appartementen vonden; op zich een wonder want aan de buitenkant leek het slechts een pleintje met een gebouw met een deur. We kochten lekkere merguezworstjes die we s'avonds oppeuzelden(en de rest bewaarden tot de dag erop)
De dag erop,27 juni,was Cor jarig. We deden rustig aan,maakten eerst nog een strandwandeling, en vertrokken pas laat. We reden tot Boulogne over de autoweg en daarna via de kustweg verder. Kwamen door le Portel en Hardelot en toen via de 940 door naar Berck. We hadden niet al te veel zin lang te rijden en het ging allemaal niet zo snel dus we besloten al vroeg te kijken naar een plaats voor de nacht,zodat we nog tijd hadden er goed rond te kijken. Toen we in Le Crotoy aankwamen zagen we dat het een heel leuk stadje was en dat er een grote camperplaats vlakbij het stadje lag,en aan de monding van de Somme. Daar zetten we onze camper ook neer.Dat kostte voor 24 uur 5 euro aan de automaat.
Toen wandelden we langs het plazierhaventje het levendige stadje in. Overal was vis en zeegroenten te koop. Er was een winkel van Sinkel waar ik een mooie en precies passende ovenschaal voor ons oventje vond. En maar 3 euro. Ongeloofelijk! Jammergenoeg begon het erg te regenen en om Cor's verjaardag te vieren zijn we toen maar koffie gaan drinken in een cafeetje. Ze hadden helaas geen gebak. Nou ja,die hielden we tegoed.
Toen het weer droog werd zijn we teruggelopen en hebben gekookt. Er brak een hevig onweer uit, maar dat duurde niet al te lang. s'Avonds konden we toch weer wandelen,een rondje om de camping die vlakbij lag(een prachtige,maar dure camping,met een geweldig zwembad maar bijna allemaal vaste plaatsen)
s'Avonds heb ik een brief naar Ruth geschreven,omdat die bijna 60 jaar wordt. Heb er een fotoboekje van ons bijgedaan. Ook schreef ik alvast een brief aan Linda,maar daar moeten nog kaarten van deze omgeving bij. Die kan ik dus pas later posten.
Na een prima nacht,het regende nog af en toe,maar ok,zijn we s'morgens weer het stadje ingelopen om Ruth's brief te posten. Dat lukte en daarna reden we door langs de 940 richting Dieppe. We kwamen door St Valery-en-Caux, een prachtig plaatsje, met middenin een ophaalbrug. Daar moesten we over om op de andere kant van de baai onze camper te parkeren. Een tamelijk spannend,want smal,en aan de rechterkant de kade zonder afscheiding,weggetje omhoog ernaartoe. Gelukkig geen tegenliggers want als je dan achteruit moet…!
Het was een echte camperplaats maar hij was al bijna vol. Gelukkig vonden we er toch nog een plakje en we betaalden(5 euro-24uur)niet want de beheerder kwam gewoon elke avond om 18.45 het geld ophalen. Dan zouden wij alweer weg zijn.
De stad ingewandeld. Eerst langs de ene oever,waar vooral restaurantjes langs de kade en dan vissersboten reparatie zat. Daarna over de brug de stad in. We hebben er op het pleintje met een bijzondere moderne kerk met heel veel glas in lood, een restaurantje aangedaan waar we koffie en chocolademelk met een lekkere gauffre (wafel) hebben gegeten.
Toen weer op ons gemakje teruggesukkeld langs dat smalle weggetje omhoog naar onze camper. Op de terugweg zagen we andere campers die omhoog wilden en teruguit moesten. Wij konden er net langs en vervolgen toen de 940 richting Le Havre.
Echter, toen we door Cany-Barville kwamen,vonden we het genoeg. Er stond een camping aangegeven en we besloten er te gaan kijken. Het was een mooie camping met vriendelijke mensen,en op loopafstand van het leuke oude stadje. Dus hier parkeerden we onze camper voor de eerstvolgende 2 nachten.
De mensen van de camping beloofden ons meteen dat we er de WK wedstrijd Nederland-Mexico konden kijken in de televisiezaal,die eigenlijk een klaslokaal van de naastgelegen muziekschool was. Daar kregen we dan gewoon de sleutel van.
We zijn die avond nog even het mooie oude stadje ingelopen,het heeft een prachtige oude binnenplaats bij het hotel-de ville, en er stroomt een riviertje gesplitst door het stadje,de Durdent. Een prachtig mooi riviertje, met een oude watermolen vlakbij een voetbruggetje.
De dag erop,zondag 29juni, hebben we na het late ontbijt een lange wandeling gemaakt langs de oude kerk,die van binnen en buiten prachtig was versierd met bloemen,omdat het processiedag was. Helaas was dat op de vroege ochtend geweest en dat hadden we dus gemist. Verder nog even het kerkhof bekeken en toen via het park langs de Durdent gewandeld. Het park was een echt arboretum,met veel verschillende soorten bomen. Max vond het heerlijk daar,hij kon lekker rennen en in het riviertje afkoelen. Op de terugweg hebben we in het cafeetje op het binnenplein een koffie met heerlijk groot stuk appeltaart gegeten. Dat was onze lunch,meer kon er echt niet bij!
En s'avonds kreeg Cor de sleutel om voetballen te kijken. En Nederland won! Harry en Anke uit Arnhem kwamen ook nog even kijken.Het was een spannende wedstrijd,want Nederland stond tot aan het eind achter met 1-0. Maar in de 85 minuut scoorde Schneider 11 en in de 90e minuur schwalbde Robben en kreeg een penalty en zo kon Huntelaar hem inschieten. Pffft…op het nippertje!