Beaugency,Montargis en Provins - Reisverslag uit Épernay, Frankrijk van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu Beaugency,Montargis en Provins - Reisverslag uit Épernay, Frankrijk van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu

Beaugency,Montargis en Provins

Door: Marijke

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marijke

23 Juli 2014 | Frankrijk, Épernay

Zoals gezegd verbleven we nog een dagje in Amboise. We hebben gewandeld tot Clos Lucé,het prachtige landhuis/kasteel waar Da Vinci zijn laatse jaren heeft gewerkt en waar hij is gestorven. In de tuin was een paviljoen met een tentoonstelling over hem en in de tuin zelf stonden enkele van zijn uitvindingen nagebouwd.
Hierna zijn we achterlangs het centrum teruggewandeld en zijn we in een klein restaurantje lekker gaan eten.

De dag erop zijn we verdergetrokken. We vervolgden onze weg weer langs die mooie Loire tot aan Beaugency. Ook al zo'n juweeltje. Een hele grote hoge vierkante Donjon bepaalde het aanzicht van dit mooie stadje, dat nog grotendeels binnen oude stadsmuren ligt.
Onze camping lag aan de overkant van de Loire, vlak langs het water,maar wel met een hoge oever. We moesten dus de lange oude brug oversteken, maar onder ons stroomde dan niet alleen de Loire,er waren ook eilanden vol van vogelbroedgebieden. Onderweg stonden de bijzonderheden daarover op borden op de brug.
Langs de Loire aan de stadzijde was een zomerfestival,genaamd La Plage aan de gang. Er was een strand nagebouwd met lekkere ligstoelen onder parasols,een heus kinderparadijs met zwembad en springkussens,en een doolhof. Er zijn de hele zomer optredens,theater,en middernacht-markten.Wij hebben er in een van de eettentjes lekkere frietjes gegeten met een heerlijk koel drankje.
Beaugency heeft veel interessante gebouwen. De Tour du Diable,het abbatoile en maitrise Notre Dame.een prachtige (kost)school voor meisjes,Kasteel Dunois,en een convent van de Ursulinen. We hebben het allemaal bekeken.
Een zwarte kat is het symbool van Beaugency. Toen de brug over de Loire werd gebouwd dachten de mensen dat dat duivels werk was geweest (volgens de overleveringen is die brug in een nacht gebouwd,dus zo gek was dat niet) De mensen waren bang dat de eerste die over de brug zou lopen zijn ziel kwijt zou raken aan de duivel. Dus wat deden ze: Ze joegen een zwarte kat over de brug! Toen die heelhuids de overkant bereikte,durven de mensen de brug ook over.

Overigens heeft ook onze Max weer een hachelijk avontuur beleefd.s"Avonds bij de avondwandeling mocht hij vanaf de camping los,want daar is vooral bos en wat waterstroomples langs de Loire. Hij zag er wat eenden en stoof er onmiddellijk achteraan,zijn instinct achterna. Maar wat hij,en wij ook niet wisten,was dat dat gebied een moeras was, en ook al leek het helder water,eronder zat verraderlijke drek. Binnen de kortste keren raakte hij daarin vast en hij heeft flink moeten vechten om zichzelf los te krijgen. Wij stonden zo ver weg en konden niks doen. Het was echt heel eng! Gelukkig kwam hij vrij en snel terug toen. Maar hij was verschrikkelijk smerig en rook een uur in de wind. Het enige dat erop zat was een slang aan de waterkraan te bevestigen en hem helemaal af te spuiten.En het ging er niet makkelijk af ook. Na deze onverwachte wasbeurt dook hij onder de camper en begon zielig te janken. We hebben hem toen maar gauw in de camper in z'n bedje laten kruipen..

Na 2 dagen Beaugency,het was inmiddels di 22 juli,zijn we verdergereisd naar Montargis. Dat ligt noordelijker. Inmiddels hadden we gehoord dat Mart en Betty toch niet zouden komen,dus verlegden we ons reisplan meer richting huis.
Montargis wordt het Venetie van Frankrijk genoemd.Dit omdat er zoveel water door en onder de stad stroomt. Allereerst de rivier De Loing die uitkomt in het meer les Closiers. Verder vele kanaaltjes en kanalen. En bruggetjes dus. Montargis telt er 131. Een ervan is nog door Eiffel ontworpen.
We kwamen pas laat in Montargis aan,om een uur of 4. Dat kwam omdat we de ochtend nog lekker in Beaugency waren gaan koffiedrinken op het centrale pleintje in het centrum. Dus we waren pas na 12en vertrokken. En wij doen alles echt op z'n elvendertigst..
Bovendien hadden we wat moeite gehad de camping te vinden;die lag 20 min lopen van de stad,in een forêt.(bos) bij het voetbalstadion. Toch zijn we daarna nog de stad ingegaan en hebben er een flinke wandeling gemaakt. Over vele bruggetjes en langs leuke sluisjes. In totaal,met daarbij onze ochtendwandeling in Beaugency zo'n 14,5 km. Volgens mijn stappenteller. Geen wonder dat we moe waren s'avonds!
Op de camping moest Cor nog even een wat eigenaardig gezin helpen met het opzetten van hun aftandse voortent aan hun aftandse caravan. Daar is zelfs onze camper een nieuwe bij. Die avond werden er bij die mensen nog een wasmachine en koelkast afgeleverd. Beetje vreemd was het wel. Verder een rustige nacht gehad op een rustige camping.

En vanmorgen zijn we weer wat noordelijker getrokken. Via Provins naar Epernay, waar we nu zitten op een camping aan een meertje. In Provens was,na lang zoeken,toch wel een camping,maar die was zo ver van de stad,die we bij het zoeken,en door wegomleidingen,al een heel stuk van de stad gezien hadden. Wel een prachtig middeleeuws gedeelte met op een heuvel een prachtige chatêl,die echt boven alles uittorent. We hebben bij Provins een mooie picknick-plaats gevonden en hebben daar onze in Provins nog aangekochte croissants opgegeten. Ook hebben we er een hele zak hazelnoten opgeraapt. Lekker voor later.
Provins is overigens de hoofdstad van de Champagne-streek. We reden dus door de wijnvelden met hier en daar mooie wijnchateaus.

En nu zitten we dus weer voor de camper op de camping.Gelukkig is het nu weer lekker,de grootste hitte is weer voorbij voor vandaag. Om ons heen horen we frans,duits,engels,italiaans en nederlands. En honden blaffen zo af en toe. Onze Max doet dan vrolijk mee. Ze praten ook met elkaar,lijkt wel. Intussen zitten we dus niet erg ver onder Rheims,en maar zo'n kleine 400 km van huis. We weten nog niet of we er een of 2 dagen over gaan doen.

• 24 Juli 2014 - 16:03

Hannie En Noud:

Weer een leuk verslag. Zo te lezen hebben jullie een fijne vankantie gehad, maar ik ben toch blij jullie snel weer te zien.
    Liefs Hannie en Noud