Montsoreau en Amboise - Reisverslag uit Amboise, Frankrijk van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu Montsoreau en Amboise - Reisverslag uit Amboise, Frankrijk van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu

Montsoreau en Amboise

Door: Marijke en Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marijke

18 Juli 2014 | Frankrijk, Amboise

Zo,we zijn weer wat daagjes verder,bloedhete daagjes,dat wel. Ik heb het nu over temperaturen tussen 34 en 38 gr…
Zoals gezegd reden we op dinsdag de 15e weer aan vanuit Gennes. We vervolgden weer de mooie weg langs de Loire oostwaarts. Eerst aan de zuidkant,later aan de noordkant. Kwamen mooie dorpjes tegen,oa Turquant.Vanaf de weg zagen we al een heel oud molentje hoog boven de grotwoningen. Daar zijn we dus maar heengereden om dat troglodyten-dorpje eens te gaan bekijken. Er was ook een modelwoning, maar daar mochten we met hond niet in. Er waren heel veel galerie-en met kunstenaars die er werkten. Bij div. zijn we even wezen kijken. Mooi beeldhouwwerk! Helemaal naar boven geklommen en na een wandeling door het dorpje een terrasje gepikt voor we verdergingen.
Daarna kwamen we al snel aan in Montsoreau. Wat een mooi plaatsje,gedomineerd door een mooi hoog kasteel aan de oever van de Loire. En er was een camping vlakbij,ook aan de Loire. Hier besloten we dus onze camper neer te zetten. Er bleek een bar/restaurant met prachtig terras,een geweldig zwembad en zelfs tennisbanen bij te zitten.We kozen een plek in de schaduw,vanwege de oplopende temperaturen.
Er was goed te wandelen in Montsoreau. Vooral langs de Loire,waar traditionele bootjes lagen aangemeerd bij de kade, en waar ook onze Max lekker in het water kon springen. De eerste dag zijn we door het dorpje omhoog naar het kasteel gelopen,daarna door de moat(= kasteelmuur) weer omlaag. We vervolgden onze weg een heel eind steil omhoog,maar eigenlijk was het daar te heet voor. Het was wel prachtig,van die mooie hobbelige middeleeuwse klinkerpaadjes, oude huizen, met schitterende wilde tuinen. Overal stokrozen,echt prachtig.Tussendoor trappetjes,ook al vol wilde bloemen. Boven kon je mooi de Loire zien,en de Vienne,want even voorbij het kasteel splitst de rivier zich.
Na deze wandeling weer omlaag,terug naar het centrale pleintje,waar de cafeetjes en de winkel zich bevinden. Een heerlijk fris drankje voor mij,een pilsje voor Cor en wat water voor Max. Welverdiend.
Na de boodschappen weer terug naar ons plekje. Cor ging lezen in de schaduw maar ik ging lekker zwemmen voor we gingen koken.
Ook s'avonds hebben we nog even gewandeld maar nu de andere kant uit. We kwamen aan een mooi oud kerkje met kerkhof. Graven nog vanuit 1830. Later een rustige avond onder de luifel. Geen wifi,dus haken en lezen tot het donker werd.

Ook de 2e dag hier vooral veel gewandeld,met tussendoor een glaasje op het terras. Intussen was de temperatuur echt hoog opgelopen,zo'n 35gr. Zwemmen dus en lekker lui op ons prima plekje. Overigens zijn er nu wat meer nederlanders hier,op deze camping diversen. Ook engelsen zie je regelmatig en ook belgen. Wij stonden tussen een nederlands stel met een tent en een bejaard engels stel met een klein caravannetje. Best gezellig.

Op donderdag de 17e zijn we weer verder gegaan. We volgden dus weer de Loire stroomopwaarts die enigszins naar het noorden loopt. Bij Langeais de stad ingereden,het kasteel zag er al vanaf de weg veelbelovend uit. Er was ook een grote hypermarche waar we onze voorraad weer op peil konden brengen. Bovendien had Cor op een van onze wandelingen zijn pet ergens laten liggen dus die wilde hij ook vervangen. Hij kocht een zomerse hoed. Staat hem goed!
Toen Langeais in. Leuk stadje,veel te zien dus naar de camping. Zag er ook goed uit,aan een meer wat heerlijk zou zijn,want het was intussen nog warmer geworden. Maar de mensen van de camping hadden de zaak gesloten tot 4 uur. Al die tijd wachten op de parkeerplaats leek ons geen aanlokkelijk vooruitzicht,dus we zijn maar weer doorgereden.
Door Tours.Eitje,gewoon een weg volgen langs de Loire en dat was het. Tours is ook mooi,maar we zagen geen camping.
Onderweg zagen we overal kastelen en kasteeltjes. Elk dorp lijkt er eentje te hebben. Hoewel we wel prachtig zicht hadden op de Loire zagen we maar weinig plaatsen waar je tot aan het water kunt komen.Heel soms,in een dorpje,maar daar was het dan gelijk tamelijk vol.
Tegen 'n uur of 1,kwamen we bij Amboise. Zag er zo mooi uit vanaf de weg,dat we hier wilden blijven. Dus de brug over de stad in. Bleken 2 bruggen te zijn,in het midden ligt nl Ile d'or, een niet zo klein eiland waarop een stukje stad met alle loisirs(vrijetijdsbestedingen) én een camping!
Het is de municipal,en een heel grote. Maar de plekken zijn prima,groot en schaduwrijk. Er is een zwembad dat je moet betalen en een leuke bar/restaurant. Langs de camping kun je door het park langs de Loire wandelen,en ook naar de stad. Even de brug over en je bent er.

Max uitlaten gaat ook prima, gewoon even via een hek de camping af en dan langs de Loire. Kan ie lekker afkoelen, als ie wil. En hij wil wel, maar hij durft niet! Het water stroomt hem veels te snel. Bovendien zijn er soms luchtbellen en die vormen ook angstaanjagende obstakels voor onze dappere hond die - zo menen wij - ons door dik en dun verdedigt.

Gisterenmiddag hebben we niet veel meer gedaan. Het was zo onbeschoft heet. Als er hier mussen gezeten hadden en als er hier daken waren geweest, dan, ja dan..drie keer raden! 's Avonds om 'n uur of halftien was het eindelijk zo ver afgekoeld dat we aan een wandeling konden gaan denken naar de stad. 'n Klein kwartiertje vanaf de camping. De Loire zag er prachtig uit met aan de overkant 'n verlichte skyline met als eye catcher het prachtige kasteel. Wie schetst onze verbazing, toen we Leonardo da Vinci in eigen persoon in het gras gevleid zagen liggen; in zijn blote gat, met alles erop en eraan. Weliswaar in groen koper maar hij lag er toch maar. Zijn hele lijf was groen, behalve de binnenkant van zijn dijen en zijn geslacht: die glommen van de veelvuldige menselijke contacten die door de jaren hebben plaats gevonden. Vruchtbaarheidsritueel? Laten we het daar maar op houden, want elke alternatief is sick!
We moesten ook nog 'n terrasje van 'n overvol restaurantje oversteken, hetgeen met al die heerlijke Franse haute cuisine geuren en 'n altijd hongerig beest aan de lijn niet meeviel. Dan de grote brug met twaalf bogen over om de binnenstad in te lopen. Het was hartstikke druk, alle terrasjes vol met drinkende en etende mensen, allemaal middeleeuwse gebouwen in gele tufsteen en 'n ondergaande zon. Het was nog bijna mooier dan een prentbriefkaart. Geen wonder dat Leonardo da Vinci hier zijn laatste levensjaren heeft doorgebracht. Die heeft hier nog veel ontwerpen op papier gezet en er is een tuin waar ze zijn ontwerpen hebben gebouwd. Die willen we nog gaan bekijken. Er waren ook lekker veel winkeltjes, een straatje waar ze bijna uitsluitend bonbons verkochten.
Voor we naar huis wandelden hebben we Max nog even laten afkoelen. Op de camping hebben we bij het restaurantje nog 'n koel drankje genomen. De Hoegaarden en de Orangina zijn lekker.

Vandaag werden we wakker en het was bewolkt en koel. Opluchting. We hebben vrij snel ontbeten en zijn de stad in gegaan. Lekker rondbanjeren door al die mooie, vaak autovrije straatjes met steeds verrassende stadsgezichten. Geleidelijkaan kwam de zon er weer bij en steeg het kwik naar onverkwikkelijke temperaturen. Terrasje dus! Om 'n uur of een naar huis voor onze siësta. We hebben twee dagen bijgeboekt, want van Amboise willen we nog wat meer zien als het wat koeler wordt.

Over een dag of vijf gaan we naar Gien, waar we Mart, Betty en Levi en Ruben zullen ontmoeten.

Gisterenavond laat het schokkende nieuws op internet gelezen over het neergehaalde Malaysian Airways vliegtuig. Het wordt hoog tijd dat Porosjenko serieuze steun krijgt om een einde te maken aan de valse spelletjes van Poetin.

Foto's volgen later

• 20 Juli 2014 - 22:56

Hannie En Noud:

Nou lieve luitjes, het is hier ook behoorlijk heet. (32 tot 35 gr.).
    De Loire is mooi hè. Ik weet dat wij daar een paar jaar geleden ook zo van hebben genoten.
    Noud heeft de 4-daagse weer goed volbracht. Voor mij is het hiet wel afzien met die hitte.

Ik mis jullie wel. Liefs

Hannie- Noud

• 21 Juli 2014 - 20:46

Marijke:

Dank je wel Hannie.
    Wat goed van Noud dat hij de vierdaagse weer heeft uitgelopen! En dat met dat hete weer. Hier is het nu flink afgekoeld,na een onweer en flinke wind nu weer zo'n 25 gr.
    We weten nog niet wanneer we weer terugkomen. Liefs en groetjes, Marijke