Gennes,bij Saumur - Reisverslag uit Gennes, Frankrijk van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu Gennes,bij Saumur - Reisverslag uit Gennes, Frankrijk van Cor en Marijke - WaarBenJij.nu

Gennes,bij Saumur

Door: Marijke en Cor

Blijf op de hoogte en volg Cor en Marijke

14 Juli 2014 | Frankrijk, Gennes

Na enkele mooie dagen bij Paimpol op de camping,gingen we een beetje meer naar het zuiden. We reisden,na eerst nog vlakbij de boodschappen te hebben gedaan en te tanken,via de kustweg naar St. Brieux. We kwamen door een mooi stadje,St Quay Portrieux, waar markt was en waar we best even wilden stoppen,maar het was er zo druk,en er waren geen parkeerplaatsen meer,laat staan voor een camper. We reden er bijna vast en het was een hele toer om de weg nog terug te vinden richting St Brieux. We kwamen ook nog langs Binic,wat een allerschattigst dorpje was,maar toen reden we toch door. Vanaf St Brieux namen we de snelweg naar Rennes en vervolgden daarna onze weg naar Angers. Daar wilden we de Loire gaan volgen.
Al gauw reden we een prachtige weg langs de Loire. Mooie plaatsjes ook,met prachtige uitzichten over deze brede nog altijd ongetemde rivier. Er kunnen alleen platbodems varen,of kano's. De rivier is meestal erg ondiep en er zijn veel zandbanken.
Toen we om 'n uur of 4 in Gennes (net voor Saumur) aankwamen ,bleek daar een mooie camping aan het water te liggen. We kregen plaats nr 33,maar die bleek al bezet. Als dat zo zou zijn mochten we zelf een andere plaats zoeken. Dus vonden we er een vlak aan het water,maar daar bleek de elektriciteitpaal al vol. Weer een andere plek dus. Toen de camper stond gingen we een eindje wandelen. Bij terugkomst stonden nieuwe mensen ons op te wachten;zij hadden deze plek gereserveerd..Bleek waar,dus weer de camper verzetten.
En toen de dag erop een ander camper kwam en zijn wagen heel dicht voor onze neus zette,besloten wij het zaakje weer te verzetten. Ditmaal helemaal vooraan,waar niemand stond en waar je zo de wifi aankon. En dit is een prima plek!

's Ochtends halfnegen twee kakelverse baguettes en dan met Max het bos achter de camping in. Ik kom geen kip tegen, hooguit een andere kampeerder met hond. Later op de dag neem ik hetzelfde bospad en wandel dan door naar de Loire. Prachtig wit zand met minuscule skelpjes(die sk is vanwege de alliteratie) en heerlijk ondiep water. Ik zoek een zijtak van de Loire op, omdat Max het niet begrepen heeft op de stroming. Hier gaat ie helemaal los. Alle takken die ik in het water flikker, haalt ie eruit, apporteren ho maar! Hij heeft ook ergens eenden ontdekt tussen de waterplanten. Daarvoor plonst hij als 'n kip zonder kop het water in. Vanmiddag was ie zo baldadig dat ie mij begon aan te vallen. Tussen de aanvallen door rende hij als 'n dolle in de rondte en begon soms als 'n bezetene te graven.

Het dorpje Gennes stelt helemaal niks voor en toch zien we al wandelend telkens nieuwe dingen. Zo hebben ze een heerlijk terrasje bij de bar tabac waar jan en alleman aanschuift voor 'n bakkie. Vanochtend zijn we naar het Gallo-Romeinse amfitheater gewandeld. Er was wel niet zo gek veel van over, maar er was 'n leuke rondwandeling uitgezet met documentatie. Kon je tenminste lezen wat het had kunnen zijn. Vanavond zijn we naar 'n kerkje bovenop 'n berg gewandeld. 'n Elfde eeuws kerkje, gewijd aan St. Eusebius(of was het Eusebio?), gebouwd op Gallo-Romeinse fundamenten. Prachtig uitzicht vanaf de heuvel over het dorp.

Uiteraard hebben we hier voetballen gekeken. Nederland-Brazilië, prachtige wedstrijd. Als we zo gespeeld hadden tegen Argentinië, hadden we gewonnen. Weer 'n waardeloze scheids die Braziliaanse schoppartijen door de vingers zag. 'n Wonder dat Robben nog kon lopen aan het einde van dit WK.
Natuurlijk hebben we ook Duitsland-Argentinië gezien. De Duitsers waren ietsje te sterk over 120 minuten, maar daarbij hadden ze veel hulp van de waardeloze scheids. De Duitsers hebben echt geprobeerd om mensen uit de wedstrijd te schoppen. En was het niet Löw die pleitte voor minder lomp gedrag op het veld? Nou, kijk dan maar eens naar hoe Hoewedes 'n sliding met gestrekt been op de knie van 'n Argentijn uitvoert. Die man had z'n been wel kunnen breken. En dan de zogenaamde keeper van het toernooi: Neuer. Die onthoofdde zowat Higuain met zijn dollemanssprong en werd beloond met 'n vrije trap tegen de Argentijn. Hier was maar een straf op zijn plaats: ROOD. Dit was vergelijkbaar met die idiote actie van Toni Schumacher op Battiston vele jaren geleden: onze landgenoot Corver gaf niet eens geel aan Schumacher. Sorry, maar ik word hier wel 'n BEETJE BOOS!!!! van, ja. Gelukkig is het maar voetbal.
Tijdens de verlenging vierden ze hier in het dorp feest. Er was 'n optocht die het midden hield tussen 'n bloemencorso en carnaval. Grote insecten versierd met bloemen en de straten bestrooid met confetti. En hoempabandjes natuurlijk. Aan het einde ook nog een spetterend knalvuurwerk. Max kroop met de staart tussen de benen de camper in.
Vandaag is het 14 Juli,Quatorze Juillet, de nationale feestdag van La France. Wij dachten dat er wel groot feest zou zijn,maar waarschijnlijk was het kruid(lees vuurwerk) gisteren al verschoten.

Vanavond zagen we ook nog 'n paar luchtballonnen. Eentje kwam aan de rand van de Loire neer. Marij was er natuurlijk als de kippen(wat heb ik toch met kippen?) bij met de digicam!

Morgen - dinsdag 15 juli - gaan we weer op pad. Stukje rijen langs de Loire. U hoort nog van ons.

• 15 Juli 2014 - 06:05

Hannie En Noud:

Zoals ik kan lezen, gaat het jullie prima met jullie.
    Ja ook wij hebben de voetbalwedstrijden gezien en mede gebaald dat ze niet gewonnen hebben. Ze hadden het verdiend en wij hadden het Van Gaal heel erg gegund.

Wij zijn weer een beetje in ons ritme. Noud is vandaag begonnen met de 4 daagse. Ik heb dus het rijk alleen.

De foto van de luchtballonnen vind ik wel heel erg mooi.

Liefs Hannie - Noud

• 15 Juli 2014 - 19:33

Ans:

Cor en Marijke, we volgen jullie reis met plezier...
    Wat een gedoe met dat parkeren met zo'n bakbeest.
    We nemen aan dat jullie steeds de zon in het gezicht hebben? In tegenstelling tot hier: veel gehoos!
    Maar het wordt stabieler en warmer.
    De eerste bramen zitten al in de diepvries (5 stuks).
    Vincent is een zorgzame kerel gebleken! (maar dat verhaal komt nog wel)
    Vervolg met lichte tred je weg! Theo en Ans

• 15 Juli 2014 - 21:44

Maria:

Wat heerlijk om jullie verhalen weer te volgen, heb ze net pas ontdekt.Volgens mij hebben jullie een ontspannen vakantie en heeft Max de tijd van zijn leven. Ik denk dat jullie dit nog wel even volhouden. Geniet lekker verder en neem ons nog een stukje mee.

• 16 Juli 2014 - 15:36

Conny En Cees:

We zien het helemaal voor ons die mooie Loire, waar wij vorig jaar waren, ook in Saumur.
    Misschien komen jullie ook nog in Nantes bij de mechanische olifant?
    Hoewel dat toch wat lastig is met de camper en Max, tenminste op de camping waar wij stonden, waar we nog de hele stad doorkruisten op de fiets. Misschien is er dichtbij wel een camperplaats! Nog heel veel plezier, leuk om jullie zo te volgen.
    Groetjes, C&C